No podem esperar ingènuament que l'Administració pública ho faci 'tot' per nosaltres. Com a ciutadans, alguna cosa l'haurem de fer nosaltres...

28 d’agost 2020

XIBARRI, xarxa social audiovisual

La Federació d'Associacions Veïnals de Sabadell (FAVS) i la productora audiovisual i agència de comunicació HOW Audiovisual & Multimèdia promouen aquesta plataforma audiovisual, XIBARRI,  amb l'objectiu de dotar a la ciutadania de les eines necessàries per conèixer el què està passant al seu entorn i per promoure la participació per fer de Sabadell una ciutat millor.
Des de XIBARRITV es vol cobrir en profunditat temes d'actualitat i d'interès públic per a la ciutat, donar presencia a la cultura que es fa a casa nostra i treballar per a la formació, la integració i la cohesió social i es vol fer amb la participació de tots i totes: institucions, associacions, entitats, comerços, empreses, mitjans de comunicació, però
sobretot amb els veïns i veïnes dels nostres barris.

Aquest 21 d'agost s'ha realitzat la prova pilot de la plataforma amb la emissió en streaming d'un programa especial sobre el tema que està paralitzant i canviant les nostres vides i l'impacte que està causant a la nostra ciutat: "La situació de la CIVID19 a Sabadell".

Al programa hi han participat personal de sanitat de l'Hospital Parc Taulí de Sabadell, que ens han explicat com van viure l'aparició del virus i ens han fet les recomanacions necessàries per afrontar amb garanties els mesos que han de venir. També hi han intervingut representants d'associacions veïnals, que ens han traslladat la preocupació dels seus barris davant la pandèmia; per últim, també s'ha comptat amb representants de l'Ajuntament, encapçalats per l'Alcaldessa de la ciutat, que ens han proporcionat la visió institucional.

Podeu recuperar el programa sencer en aquest enllaç: https://www.youtube,com/watch?v=J_smONTVyGk

El projecte compta amb la direcció d'Ivan Mardones, Director Creatiu, i Raquel Garcia, responsable de continguts.



05 d’agost 2020

VACANCES

Tot i que aquest any sigui una mica confós tot plegat, arribades aquestes dates entrem en el període anual d'estiueig, o sigui, a les vacances. Aquest dilluns dia 3 hem tingut la darrera reunió de junta i ens tornarem a posar en marxa el proper dia 31.
Això seria tot si parléssim d'un estiu normal, però no ho és, com tampoc ho serà la continuació del mateix. A partir de la data esmentada, la gent de l'Associació reprendrem les tasques habituals: reunions, projectes, organitzacions i, en definitiva, l'inici del nou curs 2020-2021 en tots els sentits.
Però una cosa haurà canviat, i està per veure fins a quan.
Com ja deveu saber, el nostre local social del carrer Major és molt petit, comparat amb qualsevol altre i calculat des de la mesura que les nostres activitats socials - els nostres serveis públics - requeriria mínimament. Fa, en total, 11 metres quadrats; si a això li restem mobiliari, lloc de treball i espais de mobilitat natural, ens queda rajola i mitja mal comptada.
Per altra banda, la situació sanitària actual requereix que les persones mantinguem entre nosaltres unes distàncies físiques - que no pas "socials", que això vol dir una altra cosa - prudencials, al igual que sobre els aforaments dels espais d'accés públic en general.
Això significa que, vistes aquestes circumstàncies, el nostre local social NO reuneix les condicions necessàries per complir amb la normativa actual. No hi podem rebre visites de cap mena i gairebé no hi podem ser presencialment per a res: el tercer que arriba s'ha de quedar ja a la porta si mesurem les esmentades distàncies.
Per tant, per posar-nos en contacte amb el barri o amb qualsevol persona que vulgui venir a veure'ns, per la causa que sigui, caldrà que se'ns ho digui abans trucant al nostre telèfon 616012591 o enviant un correu electrònic a lacreualtaav@gmail.com: US DONAREM CITA PRÈVIA.
Fins a aquesta situació hem arribat, i no perquè les qüestions de seguretat ens hi hagin portat, sinó perquè, com ja anem rondinant des de sempre, l'espai que tenim cedit és petit.
Tornem a estar reivindicant el tema davant del nostre Ajuntament per a què se'ns proporcioni alguna solució efectiva i immediata a aquest problema; de moment només hem rebut propostes provisionals que ja podrien servir per alguna cosa, però que ja veurem com i quan tals promeses es compliran.
Com si no en tinguéssim prou amb el que ja movem d'ordinari, ara se'ns afegeix la situació pandèmica extraordinària amb la que es topa tothom i, a nosaltres en particular, aquesta "nova" situació logística.
Tenim mala peça al teler...

27 de juliol 2020

"Dia del Llibre i de la Rosa", suspès

 Quan era el dia que anualment celebrem la "Diada de Sant Jordi", que per aquí vol dir "el dia del llibre i de la rosa", ja vam veure que res del que és habitual en aquesta celebració va ser possible. Com tantes altres coses, aquesta "diada" també es va suspendre.

Però, al mateix temps, disconformes amb tal resignació, es va plantejar la possibilitat de celebrar quelcom similar més endavant, de manera que aquest any no es quedés sense tal jornada. Per raons romàntiques i també per les econòmiques, que a llibreries i botigues de flors són fonamentals.

Es va triar el 23 de juliol, tres mesos després, comptant que ja s'haurien arreglat les coses com per tornar a activitats habituals com aquesta. Però no; ni s'ha arreglat res ni es preveu cap arreglo en bastant de temps encara.

Aleshores, una cosa més cal afegir a la llista de les anulacions i les corresponents conseqüències de les mateixes. L'arranjament improvisat al darrer moment no ha servit per ocultar aquesta nova suspensió.

Sembla ser que la nova normalitat de moment és això: no fer res perquè el risc de contaminació ens impedeix socialitzar-nos, a tothom.

Els bastos que fa dies que dèiem que 'pintaven', els estan re-decorant permanentment.



24 de juliol 2020

Homenatges i reconeixements

A diferents nivells, a Sabadell i a molts d'altres llocs del país, estan sortint iniciatives populars i més o menys oficials que pretenen organitzar alguna mena d'homenatge a les víctimes de la pandèmia i, al mateix temps, de reconeixement a les persones, individualment o en col·lectius, que estan fent front a les conseqüències que s'han derivat, i continuen produint-se, per l'efecte social, sanitari i econòmic que ens està ocasionant la COVID19 a tot de nivells.

Dies enrere ja vam comentar una de les primeres d'aquestes iniciatives, que va dur a terme la Federació d'Associacions Veïnals de Sabadell. A la Creu Alta, com a barri, també s'està coent la idea, i a Sabadell, com a acte institucional i-o a nivell de tota la ciutat, n'hi havia previst un per al passat dia 21 de juliol.
Aquest darrer s'ha suspès, és a dir, s'ha posposat. Fer actes públics, a la via pública, sense controlar l'accés i l'acumulació de persones als mateixos, sembla ser que es desaconsella. Si més no, el nostre Consistori ho ha vist així.
De moment, les víctimes, per una banda, i, per l'altra, la lluita i el protagonisme, professional o voluntari, de moltes persones o col·lectius, de moment també, més aviat no s'han acabat pas.


18 de juliol 2020

44è aniversari

El 17 de juliol de 1976 és la data que porten els primers Estatuts de l'Associació de Veïns de la Creu Alta. Evidentment, per aquella data ja feia temps que hi havia veïns i veïnes que s'anaven organitzant i associant davant dels problemes del barri, que aleshores eren uns de molt concrets i d'altres que, amb el temps, la unió i la lluita del veïnat ha anat fent que es resolguessin. O encara no.

Cada any, en arribar la mateixa data, considerem que, "formalment", és el dia de l'aniversari d'aquesta entitat. Aquest 2020 doncs, n'hem fet 44.

No és un esdeveniment que celebrem obertament o, al menys, en el que organitzem res especial al respecte. Aquest any encara menys perquè el tema de les celebracions continua en segon pla.

Però el temps passa i el veïnat de la Creu Alta continua en una situació similar, amb la conveniència de seguir units i associats per a què allò que ens convé com a barri es tingui suficientment en compte, ja que tal cosa (haver-se de preocupar des del veïnat) segueix sent necessària com en aquells anys inicials i, de fet, com tots els altres. Com sempre: això no canvia.



17 de juliol 2020

Els "problemes" dels gossos a la via pública

Per a la nostra tasca bàsica i general, anem mantenint, en la mesura que és possible, un periòdic contacte amb l'Oficina Municipal del Districte que ens correspon (a la Creu Alta estem al Districte Segon però "l'oficina" està al Tercer; ja fa anys que ho reclamem això). El passat dia 14 va ser una d'aquestes jornades de treball conjunt.

Entre d'altres coses, vàrem plantejar diverses qüestions i acordàrem algunes gestions pendents i en recordàrem d'altres.

Mereix la pena destacar una reclamació formal que vàrem presentar respecte a la salubritat del sorral infantil de la nova plaça de Lluís Subirana, que no està protegit de "les visites" dels gossos i que cada dia que passa ofereix, per això, una imatge més deplorable. I perillosa, perquè no són compatibles els infants i els gossos "jugant" amb la mateixa sorra. 

Restem a l'espera que el tema se solucioni, ja que és ben senzill instal·lar-hi una tanca com les que hi ha a quasi totes les altres àrees infantils de la ciutat.

I seguint parlant del tema, també hem conegut la intenció municipal d'implantar a Sabadell un "servei Caní" que té la pretensió d'evitar el problema de la corrosió dels orins d'aquests animals (a les cantonades, als arbres i pals del mobiliari urbà i fins i tot a molts portals) a la vegada que es planteja el seu possible aprofitament. El sistema, que porta el nom de "UrbanDog" (el podeu conèixer millor si el busqueu per Internet), el veurem aviat en alguna de les nostres places. Si es fa cabal als nostres suggeriments, en alguna de les 'preferides' pels amos d'aquests animals...



15 de juliol 2020

Pla post-COVID19 de l'Ajuntament de Sabadell

 El nostre Ajuntament ha elaborat una mena de pla de futur (de suposada aplicació immediata) pensat per fer front municipalment a les conseqüències que la malaltia COVID19 ha ocasionat a Sabadell, des de diferents aspectes i en varis sentits.

Així, es pensa en «la protecció i l'empoderament de les persones (afectades per la pandèmia), la reactivació econòmica, l'urbanisme, l'espai públic i la mobilitat, la cultura i els esports», i la finalitat inicial ha estat obrir un «debat de ciutat per sortir de la crisi».

Hem estat invitats, com a entitat representativa del barri, a participar en aquest debat i hi hem aportat la nostra opinió sobre cada tema tractat, des del punt de vista de cada una de les nostres vocalies implicades.

El passat dia 13, mitjançant una videoconferència perquè els actes presencials es refusen si és possible, ens han donat resposta als nostres comentaris. Ho han fet conjuntament amb les altres associacions de veïns que també han participat i la veritat és que, pel que fa a allò que des de la Creu Alta se'ls ha plantejat (de forma molt genèrica i dubtant que moltes de les pretensions explicades arribin a ser factibles o sobretot útils per al què en teoria pretenen), no ens han sabut respondre en cap sentit satisfactori, doncs esperaven rebre més propostes sobre el tema i nosaltres més aviat els hem parlat de mantenir els peus a terra.

Si voleu conèixer el contingut d'aquest pla, segurament el trobareu al portal web de l'Ajuntament; si espereu veure alguna acció del mateix, immediata o no, us emplacem a afinar les vostres perspectives, perquè "de la dita al fet" hi haurà molta diferència. Tan de bo ens equivoquem...

13 de juliol 2020

Assemblea Anual Ordinària de la FAVS

 Entre mesures de tota mena, que a més canvien contínuament augmentant el desconcert al respecte, hi ha qüestions que es mantenen pendents, sense arribar-se a resoldre encara que convindria.

També hi ha esdeveniments que, per alguna qüestió tècnica, reglamentària o legal, s'han de portar a terme sí o sí, i l'esmentada incertesa no permet arribar a concretar quan ni com.

Una d'aquestes coses són les assemblees anuals ordinàries que els estatuts de totes les entitats diuen que s'ha de convocar un cop, al menys, cada any, en dates més o menys concretes en la major part dels casos.

Aquesta Associació ho fa dins del primer trimestre de l'any, i aquest hi vam ser a temps de fer-ho, L'any que ve, ja ho veurem...

Qui no ho va fer a temps va ser la Federació d'Associacions Veïnals de Sabadell (FAVS) i ha hagut d'aprofitar ara, que hi ha una mena de petita obertura, per convocar-la. Amb tot de mesures de seguretat, això sí, el passat dia 9, a 2/4 de 7 de la tarda, un membre de cada associació federada es va retrobar al Centre Cívic de la Concòrdia per a tal acte, que, a la pràctica, es va desenvolupar com estava previst i complint les finalitats per a les que estava preparat.

Difícilment es podran seguir celebrant actes similars si cal tanta parafernàlia cada vegada. No sempre es disposa d'espai, de medis i de mentalització per fer-ho sense còrrer riscos. Tenim un intrús entre nosaltres que ens ho complica molt.



09 de juliol 2020

Comissió de festes 2020

 El calendari va avançant i el programa habitual d'activitats se'ns va presentant amb la incertesa de si tot es podrà portar a terme com sempre, o no. O potser d'alguna manera diferent, més o menys limitada.

Ara estem en aquell moment en el que s'ha de constituir una 'comissió de festes' específica per al proper Aplec de Jonqueres, ja que és ara, amb temps, que cal començar a preparar el tema.

La comissió "s'ha constitut" amb facilitat. De fet, la que es va formar per a la (no) passada Festa Major encara resta pendent de veure quins dels actes suspesos es poden traslladar al programa d'aquest proper Aplec. Per tant, el mateix equip de treball s'ha tornat a posar a repensar la qüestió.

Poc han canviat les coses des del passat mes de maig, i ja veurem si canviaran i milloraran cap a finals del mes de setembre, però si s'ha de fer alguna cosa, és ara que s'ha d'organitzar, així que, de moment, es comença la feina.



04 de juliol 2020

Primer de juliol, aniversari de la NO independència de la Creu Alta

 El dia 1 de juliol de l'any 1904, la Creu Alta, o més ben dit en conjunt de cases que en aquell temps configuraven l'entorn de l'encreuament del "camí de Manresa" amb l'encara camí també cap a Castellar del Vallès, on hi havia una creu molt alta (la 'parròquia' coneguda fins aleshores com a "Sant Vicenç de Jonqueres"), va deixar de ser un ens independent i va passar a ser un barri de Sabadell, el primer que l'ara ciutat va tenir.

No cal repetir com va anar la història, tota vegada que ara ja no l'arreglarem, però cada any, quan arriba aquesta data, ens recordem de la NO independència de la Creu Alta, un tema del que en tenim la nostra particularitat.

Aquest any no ho hem pogut "celebrar" (les autoritats s'entesten en impedir les activitats públiques amb l'excusa de la pandèmia), però també és cert que la qüestió no està clar que sigui un tema de celebració.

Darrerament, les celebracions escassegen...

01 de juliol 2020

El Grup Mou-te a Castellterçol

Sembla que s'ha afluixat una mica la rigorositat del confinament. Si més no, s'ha permès sortir a la natura, en grups limitats de persones i amb tot de mesures de seguretat.

Per aquest motiu, la gent del Grup Mou-te ha aprofitat per fer una nova sortida, que serà la darrera d'aquesta temporada, fins passat tot l'estiu al menys.

El cas és que una petita però rica caminada per l'entorn de Castellterçol s'ha convertit en una visita a l'espluga esmentada a la coneguda obra "Les Argelagues", que existeix realment i es conserva en bones condicions, més o menys, d'una forma bastant similar a com devia estar a l'època de la novel·la.

Sorprenent, però, en resum, un matí molt ben aprofitat.

Ara veurem quan s'hi podrà tornar a les caminades i a la vida "d'abans" en general. Pel que fa a les activitats d'aquest grup, ja s'informarà del què es vagi organitzant i de com s'anirà fent...


23 de juny 2020

Parcs infantils


Diversos representants de varies associacions veïnals de Sabadell han assistit avui a la convocatòria d'una reunió amb la Regidoria d'Urbanisme que, a través de la FAVS, s’ha efectuat convenientment.

El motiu de la cita ha estat l’explicació, per part de la Regidora titular, Maria del Mar Molina, del programa de millora de las instal·lacions infantils de més de 150 punts de la ciutat que es començarà properament. Es tracta de un projecte, ja licitat per uns 1.600.000 €, que va ser confeccionat pel Consistori anterior i que ara s’ejectarà a partir del proper mes de juliol.

El llistat d’espais en els que està prevista una remodelació general o un senzill manteniment, o “rentat de cara”, està publicat i pot consultar-se.

Les intervencions es realitzaran exclusivament en aquests espais – el parc infantil, no la plaça sencera – i no en qualsevol altre. Es un lot tancat que ja no es pot canviar.


Això no té res a veure amb el programa de “Construïm ciutat” o el manteniment general de Sabadell, que hauran de ser revisats apart, si convé.

S’ha demanat que es faciliti un detall més extens sobre el que està previst fer en cada cas, i s’ha dit que es podrà obtenir per cada associació que ho desitgi a través de cada Oficina de Districte, sol·licitant-lo expressament.

Es podrà fer un seguiment de les obres en la mesura que cada barri s’hi pugui dedicar, i es realitzarà una nova reunió al respecte pròximament, per a la que haurà de tenir-se preparat un “mapa reivindicatiu” de cada barri en el que es detecti què més s’ha de fer en cada lloc on convingui.


S’ha denunciat l'abandonament general actual dels diversos serveis de neteja i manteniment urbans i s’ha sol·licitat que les decisions i criteris que s’estableixin en aquests temes en el futur siguin consultats prèviament amb les associacions de veïns afectades, ja que són les que millor saben què fa falta exactament en cada lloc i quin us i evolució se sòl produir als diferents hàbitats de la ciutat.

S’ha recomanat que sigui a través dels/les Regidors de Districte que es tramiti, gestioni, reivindiqui o persegueixi qualsevol operació urbanística, doncs és des de cada oficina existent que es pot realitzar millor aquests treballs i amb més proximitat.

Tanmateix, la Regidora de Urbanisme ha insistit en tornar a tenir una nova trobada pròximament, sense que això vagi en detriment de les feines locals que s’hagin d’efectuar en endavant.

Les convocatòries, tant de cada Regidoria de Districte amb les associacions dels seus barris com aquesta nova general esmentada, s’enviaran convenientment en tant que estiguin preparades, tenint en compte en fer-ho les característiques de l’actual temporada estival i els possibles elements influents.

La Secretaria d’Infraestructures de la FAVS coordinarà el millor possible aquest nou pla de reunions.